پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری:
شوراها باید به دور از سیاست‌زدگی برای توسعه و آبادانی شهرها تلاش کنند
شوراها باید به دور از سیاست‌زدگی برای توسعه و آبادانی شهرها تلاش کنند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی ، بابیان‌اینکه شوراها خط اول خدمات‌رسانی به مردم هستند تاکید کرد که آنها باید به دور نگاه طایفه‌گرایی، تبعیض بین محله‌ها، حزبی و سیاسی برای توسعه و آبادانی شهرها تلاش کنند.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد موضوعاتی که باید شوراهای اسلامی شهر و روستای دوره ششم در اولویت دستورکار خود قرار دهند، گفت: شوراها خط اول خدمات‌رسانی به مردم هستند و چهره فعالیت عمرانی نظام در عملکرد شهرداری‌ها و شوراها دیده می‌شود و هرچه آنها کارآمدتر، توانمندتر و با برنامه‌تر باشند رویکرد توسعه و عمران را در شهرها و روستاها بیشتر مشاهده خواهیم کرد.

نگاه قومی‌گرایی و حزبی به شوراها آسیب می‌رساند

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه به شوراها آسیب می‌رساند و آنها را ناکارآمد جلوه می‌دهد نگاه طایفه‌گرایی، قومی‌گرایی، حزبی و سیاسی برخی شوراهای شهر است. بنابراین عملکرد شوراهای شهر باید به دور از نگاه‌‎های سیاسی، قبیله‌گرایی و محله‌ای باشد به طوری که تحقق این مهم برای مردم ملموس باشد و هر چه شوراها رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارند قطعا موفق‌تر خواهند بود.

موفقیت شوراها در گروی عمل به 37 وظیفه قانونی خود است

وی تصریح کرد: شوراهای شهر جایی برای اقدامات سیاسی نیست، بلکه باید به 37 وظیفه بزرگ در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش، عمران و آبادانی، محیط زیست، ترافیک و ...دارد که از سوی قانونگذار برعهده آنها قرار داده شده است، عمل کنند و اگر فقط به همین وظایف خود عمل کنند می‌توانند کارنامه موفقی داشته باشند.

انتخاب شهردار یکی از مهمترین وظایف شوراها است

آصفری خاطرنشان کرد: انتخاب شهردار یکی از مهمترین وظایف شوراها است و هر چه در این زمینه نگاه تخصصی‌تر و تعهدمحوری باشند می‌توانند به پویایی شهر به ویژه در حوزه عمران و آبادانی کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه امروزه اغلب شوراها بیشترین آسیب را از رانت می‌بینند و بعضا شهرداران در پاسخ به اینکه چرا در برخی محله‌ها پیشرفت و آبادانی وجود نداشته است به این نکته اشاره می‌کنند که نگاه‌های محله‌ای که در شوراها حاکم می‌شود اجازه نمی‌دهد که مناطق کمتر توسعه‌یافته رشد پیدا کنند.

نبود تعهد دینی، اخلاقی و انقلابی به ایجاد رانت و فساد در شوراها منتهی می‌شود

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: عملکرد این دوره از فعالیت شوراهای شهر که در حال اتمام است، به گونه‌ای بود که در برخی شهرها برخی اعضای شورای شهر یا شهرداران دستگیر شدند. بنابراین تا وقتی تعهد دینی، اخلاقی و انقلابی در شوراهای شهر حاکم نشود نتیجه این می‌شود که اعضای شوراها بجای اینکه به دنبال رفع مشکلات مردم باشند در پی سوءاستفاده از جایگاه خود باشند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اعتبارات بسیار زیادی که در اختیار شوراهای کلانشهرها قرار دارد، کما اینکه شورای شهر تهران حدود بیست هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در اختیار دارد که باید آن را بین حوزه‌های مختلف تقسیم کند، اگر این مبلغ در اختیار افراد توانمند، متخصص و متعهد نباشد مطمئنا از آن سوءاستفاده می‌شود و فساد ایجاد می‌کند و در پی آن مردم نسبت به مسئولان بی‌اعتماد می‌شوند./


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام