پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:
مشکل صداوسیما با پول پاشی و اعتبارات بیشتر حل نمی‌شود!
 مشکل صداوسیما با پول پاشی و اعتبارات بیشتر حل نمی‌شود!

محمد حسن آصفری معتقد است بدون تولید برنامه‌های مناسب در صداوسیما، طبیعی است که اقبال عمومی به سمت ماهواره‌ها بیشتر می‌شود. در واقع مشکل صداوسیما با اعتبارات بیشتر حل نمی‌شود و ضروری است ارتباط بدنه کارشناسی کشور در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... با این رسانه، پویاتر شود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز؛ در شرایطی که نمایندگان در کش و قوس بررسی بندها و ردیف های مختلف بودجه ۱۴۰۰ بودند، خبر تصویب تبصره ۶ بودجه اصلاحی در صحن بازتاب های وسیعی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیدا کرد. مصوبه ای که بر اساس آن، حق السهم دولت از اپراتورها به میزان ۱۰ درصد افزایش و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز خواهد شد.

اما زمانی که مشخص شد این منابع، قرار است در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد تا صرف تولید محتوا، صدور مجوز و نظارت بر فضای سایبری و مجازی شود، واکنش انتقادی مردم و کارشناسان، ابعاد وسیع تری پیدا کرد. نخستین مخالفت رسمی در این خصوص توسط وزیر ارتباطات، رسانه ای شد و پس از آن نیز مردم و کارشناسان در شبکه های اجتماعی به نقد این تصمیم مجلس پرداختند. مردم با اشاره به اینکه بدون تردید اپراتورها با افزایش قیمت بسته های اینترنتی تلاش می کنند این مبلغ را جایگزین کنند، نسبت به این مصوبه واکنش انتقادی نشان دادند. واکنش نمایندگان به این انتقادات اما یک جمله است؛«قرار نیست قیمت اینترنت مصرفی مردم افزایش پیدا کند.» اظهارنظری که به نظر می رسد، بر اساس تجربیات قبلی هنوز مورد قبول افکار عمومی قرار نگرفته است.

نماینده مردم اراک در مجلس در خصوص این مصوبه و اثر آن در افزایش قیمت اینترنت مصرفی مردم گفت: تصمیمی که نمایندگان در خصوص تخصیص ۱۰درصد از درآمدهای اپراتورها به فعالیت های فرهنگی اتخاذ کرده اند به هیچ عنوان به معنای گران تر شدن بسته های اینترنتی مردم نیست. این ۱۰درصد از سود حاصل شده اپراتورها اخذ و برای توسعه زیرساختهای رسانه ای و تولید محتوای مطلوب تر در نظر گرفته شده است. براساس این بند حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورها  ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

آصفری در ادامه افزود: به هر حال نمایندگان در جریان مشکلاتی که برخی نقاط دورافتاده کشور در خصوص دریافت اینترنت دارند، هستند. بخشی از این سرمایه گذاری صرف ایجاد ظرفیت های ارتباطی در مناطق دور افتاده خواهد شد. افزایش قیمت بسته های اینترنتی اساسا خط قرمز مجلس است و دامنه های نظارتی قوی برای جلوگیری از چنین اتفاقی تعبیه شده است تا هیچ افزایش قیمتی در این زمینه مشاهده نشود.

 

افزایش اعتبارات مشکلات صدا و سیما را حل می کند؟

آصفری در پاسخ به پرسش که با توجه به سهم صداوسیما از بودجه های سالانه و حجم وسیع درآمدهای تبلیغاتی، همچنین ۱درصد بودجه های فرهنگی دستگاه ها، آیا چنین تخصیص هایی منطقی است؟ گفت: گزارشی که از طرف مدیران رسانه ملی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد، نشان می دهد آنها از بودجه های تخصیصی رضایت ندارند. مدیران رسانه ملی معتقدند، دولت باید با سیاست های تشویقی، حمایت از محصولات این سازمان را که در زمره تولیدات داخلی قرار می گیرند، افزایش دهد. با توجه به این واقعیت که صدا و سیما یک رسانه ملی است نیاز است مردم در روستاها و شهرهای مختلف فرکانس های آن را دریافت کنند تا اقبال مردم به ماهواره ها کاهش پیدا کند.

او افزود: زمانی که از مدیران رسانه ملی درباره این مشکلات کمی و کیفی سوال می شود، موضوع کمبود اعتبارات را به عنوان دلیل مشکلات عنوان می کنند. از سوی دیگر حقوق های پایینی که برخی خبرنگاران این سازمان مثل خبرنگاران قراردادی و باشگاه خبرنگاران و... دریافت می کنند ظاهرا به دلیل کمبود بودجه است. مبتنی بر این نوع استدلال ها است که نمایندگان در راستای بهبود وضعیت کلی این سازمان، رای به تخصیص ۳هزار میلیارد تومان برآمده از افزایش سود اپراتورها به صداوسیما دادند. بنابراین مدیران صدا و سیما با نظر شما مخالف هستند.

نماینده مردم اراک در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که فکر نمی کنید کاهش اقبال به برنامه های ماهواره ای، نیازمند تولید محتوای مناسب است، اما پول پاشی به این شکل نه تنها سطح کیفی برنامه ها را افزایش نخواهد داد، بلکه بهره وری در این سازمان را نیز کاهش خواهد داد؟ گفت: واقع آن است که نمایندگان مجلس نیز مانند مردم و کارشناسان از عملکرد این سازمان رضایت ندارند. در دوران فعلی حتی در حوزه برنامه های سرگرمی نیز کار قابل قبولی انجام نشده است. به عنوان مثال، هنوز اثری در سطح مختارنامه و مانند آن تولید نشده است. ضمن اینکه در حوزه برنامه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... نیز برنامه های تخصصی مطلوبی در صدا و سیما تولید نشده اند. از سوی دیگر اکثر برنامه های صدا و سیما از جمله فیلم ها و سریال ها تکراری است و قبلا بارها پخش شده است.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم مدیریت صدا و سیما باید همت بیشتری داشته باشد و تلاش کند تا از ظرفیت های کارشناسی کشور در حوزه های گوناگون استفاده بهینه داشته باشد. ضمن اینکه بخشی از اعتبارات مورد نیاز صدا وسیما مانند هر سازمان دیگری باید از طریق بهره وری و حذف هزینه های غیر ضروری تامین شود. نمایندگان تلاش خواهند کرد تا نظارت های لازم در این زمینه اعمال شود تا صدا و سیما نیز از این حالت کرختی خارج شود و برنامه هایی در شان ملت ایران در این سازمان تهیه شود.

 


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام