پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری در گفتگویی با موج از اقتصاد کشور تا رفع حصر را تشریح کرد
باید دولت را به حرکت در بیاوریم/واردات ترشی و مربا، مغایر جهش تولید است.
باید دولت را به حرکت در بیاوریم/واردات ترشی و مربا، مغایر جهش تولید است.

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس گفت: مطمئنم مجلس یازدهم با مجلس دهم تفاوت های بسیاری خواهد داشت چرا که چهره های توانمند و با تجربه ای به این دوره از مجلس ورود کردند و مطمئنا با این تجربیاتی که دارند می توانند قوانین و نظارت خوبی را در ابعاد مختلف کشور داشته باشند.

 به گزارش روابط عمومی دفتر محمدحسن آصفری به نقل از خبرگزاری موج، کارآیی؛ پربسامدترین واژهٔ این روزهای عرصه حکمرانی کشور است که دیگر فقط نخبگان جامعه درباره ضرورت آن سخن نمی‌گویند بلکه مردم کوچه و خیابان هم از نبود آن در بخشی از بدنه حاکمیتی رنج می‌برند و خواستار آن هستند. از قضای روزگار این ناکارآمدی در قوه‌ای مستتر و عیان است که قریب‌ به ‌اتفاق توان اجرایی کشور را در اختیار دارد.

مردمِ ناامید از کارآیی قوه عریض و طویل اجرایی، بعد از انتخابات ۲ اسفند ۹۸ و روی کارآمدن مجلسی متفاوت از همه مجالس ادوار گذشته به تزریق کارآمدی به قطار مدیریت اجرایی کشور امیدوار شده‌اند و مترصدند این مهم با ظرفیتِ ابزارهای نظارتی قوه مقننه همچون تذکر، سؤال، استیضاح، تحقیق‌وتفحص و ... عملیاتی شود.

هرچند غالب نمایندگان مجلس دهم، دوراولی اگر نگوییم تازه‌وارد هستند، اما هستند کسانی که پیشتر نیز ردای وکالت ملت را به تن داشته‌اند و مجدد در این برهه حساس و آغاز دهه پنجم انقلاب، شولای نمایندگی پوشیده‌اند و امید است با عملکرد قابل قبول در گام دوم انقلاب اسلامی به تن‌شان زار نزند.

 

هم‌زمان با روزهای آغازین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تکاپوی وکلا برای چینش ترکیب نهایی خانه ملت، میزبان یکی از نمایندگان مردم شریف حوزه انتخابیه «اراک، کمیجان و خنداب» شدیم که در مجلس نهم، عضو کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی بود. فرمانداری اراک و تفرش، معاونت پارلمانی و ... از دیگر مسئولیت‌های این رزمنده دوران دفاع مقدس است.

 

گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری موج با محمدحسن آصفری به قرار زیر است:

-مجلس یازدهم که اولین مجلس بعد از گام دوم انقلاب است، به لحاظ زمانی و شرایط موجود چه تفاوتی باید با مجالس قبلی داشته باشد؟

امروز بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و نظام جمهوری اسلامی با کوله باری از تجربه و توانمندی های بسیار بالایی که دارد دستاوردهای عظیمی را بدست آورده است؛ کشورمان در حالی به عمر 40 ساله خود رسیده است که اقدامات، توطئه ها و تهدیدهای زیادی را تجربه کرده است و اگر هریک از این توطئه ها و اقدامات از جمله جنگ تحمیلی، اقدامات تروریستی توسط سازمان منافقین و اعمال تحریم های اقتصادی علیه هر کشور دیگری بود شاید می توانست آن نظام را از بین ببرد. بنابراین این توطئه ها نه تنها نتوانست انقلاب ما را از بین ببرد بلکه امروز ایران اسلامی کوله باری از تجربه را دارد.

کشوری که در گذشته همه بخش های آن وابسته به سایر کشورها بود، امروز به استقلال و خودکفایی در همه زمینه ها رسیده است؛ امروز نظام جمهوری اسلامی اسکله های نفتی ایجاد می کند و آنها را در عمق دریا برای استخراج نفت نصب می کند. همچنین در زمینه صنایع پتروشیمی،  پالایشگاه ها و صنایع دانش بنیان اقدامات خوبی را توانسته ایم انجام دهیم، بنابراین نظام جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب به تثبیت نهایی رسیده و دیگر هیچ توطئه ای بر آن اثر بخش نیست.

نیاز است با وجود این توانمندی ها و با استفاده از نیروی انقلابی  و خوش فکر روز به روز کشور را به توسعه یافتگی برسانیم که لازمه این اتفاق وجود مجلسی مطالبه گر و مردمی است مجلسی که نگذارد اتفاقی بیفتد و بعد وزیر را استیضاح کند بلکه باید قبل از اینکه خطایی رخ دهد جلوی آنرا بگیرد، بنابراین در گام دوم انقلاب بایستی مجلسی جهادی، مطالبه گر و مردمی را داشته باشیم تا با ریل گذاری درست کشور را توسعه دهد.

*خودروی دولتی و غیر دولتی نداریم/ سرگردانی پول مردم در بازار بورس، سکه و ارز

- همانطور که مطلع هستید اقتصاد پاشنه آشیل کشورمان هست و علیرغم همه پیشرفت هایی که در زمینه امنیتی، دفاعی و علمی و پزشکی داشته ایم، اما چون اقتصاد مشکل دارد مردم ناراضی هستند، بنظر شما مجلس یازدهم برای بهبود این شرایط اقتصادی چه ظرفیتی دارد و چه اقداماتی باید انجام دهد؟

ظرفیت های خوبی در حوزه اقتصادی در کشور وجود دارد که متاسفانه از بعضی از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود. دولت در سال 98 در سخنرانی خود در یزد اعلام می کند که میدان بزرگ عظیم نفتی که 52 میلیارد بشکه نفت در آن وجود دارد را کشف کرده ایم؛ به هر حال مردم با شنیدن این خبر منتظرند تا نتایج آن را در سفره هایشان ببینند و سفره های شان بزرگتر شود اما این اتفاق نیفتاد.

وقتی مردم اخباری مبنی بر تولیدات و توانمندی های مختلف در صنایع کشور را می شنوند منتظرند تغییرات را در زندگی هایشان مشاهده کنند اما این اتفاق نمی افتد بنابراین ما صرفا تبدیل به یک دولت و نظام گفتگو شده ایم که این گفتگو مشکل کشور را حل نخواهد کرد لذا یکی از مسائلی که سبب شده اقتصاد ما شرایط خوبی نداشته باشد این است که فقط سخنران خوبی هستیم و در بعد عمل اقدامی انجام نمی دهیم.

پولی که امروز در کشور سرگردان است، یک روز در بازار بورس، یک روز هم در بازار سکه و ارز می چرخد، لذا مردم نمی دانند که پول خود را در کجا سرمایه گذاری کنند از این رو مردم امنیت کاملی را در  تمام فعالیت های اقتصادی شان نمی بینند و کسی که در حوزه سکه و ارز سرمایه گذاری می کند نمی داند که وضعیت آن چه خواهد شد حتی ممکن است آن فرد را به دلیل خرید زیاد سکه و یا ارز دستگیرش کنند و یا اگر یک فردی در حوزه خودرو سرمایه گذاری کند ممکن است با او برخورد شود!

آیا همه این اقدامات بخاطر رانت، دزدی و سواستفاده است یا بخاطر بی تدبیری است؟! اگر بی تدبیری نباشد چه لزومی دارد امروز به مردم بگوییم کسانی که چهارسال گذشته برای خودرو ثبت نام نکرده اند، میتوانند نام نویسی کنند؟!

ما خودروی دولتی و غیردولتی نداریم که بخواهیم بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب مردم را برای خرید خودرو سرگردان کنیم بنابراین وجود چنین مشکلات نشان می دهد که یکسری ضعف ها در مدیریت کشور وجود دارد.

*تا زمانی که صاحبان امضاهای طلایی در کشور وجود دارند شاهد ضعف در مدیریت ها خواهیم بود

-چه زمانی این ضعف ها رفع می شود؟

نفوذ افراد رانت خوار در بعضی از مدیریت های کشور باعث ایجاد این ضعف ها شده است. یکسری افرادی که وابسته به جریانی که صاحب امضاهای طلایی هستند و می توانند بسیار ساده مجوز یک معدن را بگیرد اما کسی که مهندس معدن است نمی تواند مجوزی دریافت کند!

بنابراین گرفتن بعضی از پست های کلیدی در کشور توسط افرادی است که همان طیف رانت خوار و صاحبان امضاهای طلایی هستند منجر به ایجاد ضعف هایی می شود و تا زمانی که اینگونه افراد از بین نروند ما شاهد ضعف در مدیریت کشور خواهیم بود.

*مسکن دار شدن خانوارهای ایرانی امکان پذیر است

-اخیرا منتخبان مجلس یازدهم در فضای مجازی موضوعی را دنبال می کنند که نص صریح قانون اساسی است مثل اصل 31 قانون اساسی(اصل مسکن دار شدن خانوارهای ایرانی)،چقدر لازم است مجلس به این قبیل موضوعات  ورود کند؟ آیا اجرایی شدن این اصل در شرایط کنونی امکان پذیر است؟

قانون اساسی ما یک قانون جامعی است و  افرادی همچون شهید بهشتی و امثال ایشان آنرا تهیه کرده اند لذا این قوانین بسیار دقیق هستند؛ اینکه در این قانون آورده می شود که همه خانوارهای ایرانی مسکن دار شوند امکان پذیر است اما علت اینکه این کارها به نتیجه نمی رسد بخاطر نبود مدیریت جهادی و انقلابی در کشور است، بسیاری از وزارتخانه ها تعاونی هایی را تشکیل داده اند که با استفاده از زمین های دولتی خانه های احداث شد و متاسفانه این خانه ها در اختیار افرادی قرار می گیرد که صاحب خانه هستند؛ در حال حاضر در تهران چندصدهزار واحد مسکن خالی داریم که باید فکری برای آنها کرد.

*واگذاری خانه های سازمانی اقدام خوبی نبود

-اخیرا موضوعی مطرح شده که نماینده های مجالس قبل خانه های سازمانی که مجلس در اختیار آنها قرار داده بود را به نام خود ثبت کرده و یا فروخته اند، دقیقا ماجرا چیست؟ آیا نظارتی وجود نداشته است؟

بله چنین موضوعی را شنیده ام اما خدا رو شکر تا به الان خانه سازمانی دریافت نکرده ام؛ این موضوع متاسفانه مصوبه هیات دولت است که اعلام شده این خانه های سازمانی به افرادی که آنها را دریافت کرده اند واگذار می شود که بنظر من اقدام خوبی نبود.

-در دولت یازدهم این مصوبه تصویب شد؟

خیر از گذشته وجود داشته و این دولت هم صحه بر آن گذاشت؛ متاسفانه بر این خانه ها هم نظارتی نشده است و بعضا با وام های طویل المدت مثلا 300 ماهه واگذار شده است.

-با توجه به ترکیب مجلس یازدهم مردم به شدت به ایجاد شفافیت و جلوگیری از مفاسد اقتصادی امیدوارند، مصداقاً بفرمایید که مجلس یازدهم ضمن ایجاد شفافیت چگونه با مردم حرف خواهد زد؟

شفافیت هم خوب و هم بد است. از اینکه یک مسوولی می خواهد پستی بگیرد اعلام می کند که چه مقدار سرمایه دارد، این نوع از شفافیت بسیار خوب است چرا که جلوی رانت خواری و دزدی را می گیرد؛ شفافیت در خیلی از حوزه ها خوب است در حالی که متعلق به همه مردم باشد نه قشر خاصی.

امروز برای مردم سوال است که بودجه های گلوبالی که در اختیار سران قوا وجود دارد کجا هزینه می شود و یا یک وزیر و مدیر دولتی چقدر حقوق دریافت می کند، گاهی اوقات هم ممکن است در برخی از حوزه ها شفافیت مشکلاتی را ایجاد کند بعنوان مثال زمانی که می خواهیم تصمیمی را در رابطه با موضوعی خاص در یکی از کمیسیون های مجلس بگیریم که ممکن است وقتی مردم از آن مطلع شوند تبعات امنیتی را برای کشور به همراه داشته باشد و آسیب برساند، پس این نوع شفافیت خوب نیست؛ به طور کلی مجلس یازدهم اعتقاد دارد که باید شفافیت در همه حوزه ها وجود داشته باشد و بعد نظارتی مجلس در مسایل پیش رو و گذشته مشخص گردد.

* مجلس دهم آنقدر که به صحن علنی توجه می کرد به کمیسیون ها توجهی نداشت/ باید دولت را به حرکت دربیاوریم

-چه پیشنهادی برای اصلاح ساختار مجلس یازدهم دارید تا سرنوشت آن شبیه به مجلس دهم نباشد، مجلسی که بخشی از آن را مردم و بخش دیگری را شورای نگهبان رد صلاحیت کردند؟ به طور کلی چه پیشنهادی دارید برای مجلسی که می گفتند در راس امور نیست، در راس امور قرار بگیرد؟

من مطمئنم مجلس یازدهم با مجلس دهم تفاوت های بسیاری خواهد داشت چرا که چهره های توانمند و با تجربه ای به این دوره از مجلس ورود کردند و مطمئنا با این تجربیاتی که دارند می توانند قوانین و نظارت خوبی را در ابعاد مختلف کشور داشته باشند.

پیشنهاد اول من این است که باید دولت را به حرکت در بیاوریم، این دولت را به حرکت درآوردن به معنای این نیست که ما دست از استیضاح و سوال و تذکر و تحقیق وتفحص برداریم.

مجلس یازدهم اعتقاد دارد باید دولت را به حرکت دربیاورد اما این به حرکت درآوردن ممکن است  با استیضاح و یا سوال از وزرا باشد که این اقدام،  خود کمکی برای دولت به شمار می رود، فعال بودن کمیسیون های دولت یکی دیگر از اقدامات مجلس یازدهم خواهد بود، مجلس دهم آنقدر که به صحن علنی توجه می کرد به کمیسیون ها توجهی نداشت در حالی که اتاق فکر صحن علنی کمیسیون ها هستند.

ما بایستی تلاش کنیم کمیسیون های فعالی در مجلس داشته باشیم، مرکز پژوهش های مجلس باید فعال تر باشند و موارد و مسائل را به طور جدی دنبال کند همچنین دیوان محاسبات باید فعال تر عمل کند چرا که مجموعه ای از مجلس به شمار می رود.

نگاه جناحی نباید در مجلس وجود داشته باشد چرا که مردم از این جناح بازی ها خسته شده اند و به دنبال تحرک هستند، بنابراین توصیه می کنم نگذاریم مجلس وارد جریانات سیاسی شود و نمایندگان به مسائل معیشتی مردم بیشتر توجه کنند و حتی اگر قوانینی بر سر تولیدکنندگان وجود دارد را شناسایی و اصلاح کنند. بنظر من اینها مسائلی است که مجلس را در زمینه های مختلف موفق خواهد کرد.

*واردات ترشی و مربا با ارز دولتی!

-اگر موفقیتی در تحقق شعار سوال گذشته وجود داشت شاید رهبری به صراحت نمی فرمودند که 10 درصد از ماموریت شعار سال عملیاتی شده است، آیا بخش های مختلف کشور به وظایفشان در قبال شعار سال عمل کرده اند؟آیا اراده ای در دولت برای تحقق شعار سال مشاهده می کنید؟

امروز شعار های سال صرفا تبدیل به پوستر شده است ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. به محض اینکه سالی نام گذاری می شود وزارتخانه ها و سازمان ها در و دیوار شهر را پر از پوستر های شعار سال می کنند اما در عمل هیچ خبری نیست. توقع داشتیم که دولت و  وزارتخانه های مختلف در پایان مجلس دهم و سال 98 یک گزارش کاملی در مورد سالرونق تولید ارائه می کردند، در سالی که ما شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه ها بودیم و یا بسیاری از کارخانه ها با تعدیل نیرو همراه بود.

چندین سال است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را حول محور اقتصاد نامگذاری می کنند که نشاندهنده اهمیت وضعیت اقتصادی کشور است؛ علیرغم اینکه کشور توانمندی تولید ماشین آلات راه سازی را دارد در ابتدای سال شاهد بودیم که دولت مجوز واردات 1600 دستگاه ماشین آلات راه سازی را صادر کرد که این امر با جهش تولید مغایرت دارد.

از طرفی هم شاهد واردات یکسری کالاهای لوکس با ارز نیمایی بودیم که همه این اقدامات با جهش تولید مغایرت دارد چرا که جهش تولید اجازه نمی دهد در کشورمان با ارز دولتی چوب بستنی، ترشی، مربا، غذای سگ و گوش پاک کن وارد کنیم.

حتی بنده مطلع هستم که امروز برخی از بانکها به بانک های استانی خود ابلاغ کرده اند که جلوی تسهیلات به تولیدکنندگان را بگیرند! که همه این اقدامات مغایر با جهش تولید است، بنابراین امیدوار نیستم که امسال هم حرکت بزرگی در جهت جهش تولید صورت گیرد.

* میزهای اقتصادی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی را انجام داده اند؟/ رسیدن نفتکش های ایرانی به ونزوئلا کار انقلابی بود

-رسیدن نفتکش های ایرانی به ونزوئلا نشاندهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود نه دیپلماسی التماسی، نظر شما چیست؟ 

رسیدن نفتکش های ایرانی به ونزوئلا دیپلماسی انقلابی است، اینکه ما منتظر بمانیم تا آمریکایی ها به ما اجازه فروش نفت را بدهند یقینا اعلام می کنم که آنها چنین اجازه ای را به ما نخواهند داد، امروز چندین نقطه استراتژیک و مهم در اختیار ماست که اگر از آنها خوب استفاده کنیم آمریکا و کشورهای غربی جرات سنگ اندازی نخواهند داشت، آمریکا باید متوجه شده باشد که اگر ما نتوانیم نفت خود را صادر کنیم قطعا ایران هم اجازه نخواهد داد که کشورهای دیگر نسبت به صادرات نفت اقدامی کنند.

بنابراین این یک نوع حرکت انقلابی بود که انجام شد که البته چندین سال است که ونزوئلا به ما در خواست مبادلات اقتصادی را داده است لذا ما هم باید از این فرصت استفاده می کردیم، نشستی که 6 ماه پیش آقای روحانی در جاکارتای داشت و در آن نشست پیشنهاد داده شد که کشورهایی که مورد تحریم هستند با یکدیگر مبادلات اقتصادی داشته باشند، اگر شش ماه پیش پذیرفته شده بود شاید الان شرایط اقتصادی ما اینگونه نبود.

بنابراین نبایستی منتظر باشیم که آمریکایی ها چه زمانی به ما اجازه مبادلات اقتصادی و دیپلماسی را خواهند داد بلکه باید خودمان پیش قدم باشیم، امروز وزارت خارجه باید پاسخگو باشد که میز اقتصادی سفارت خانه هایی که در کشورهای مختلف وجود دارند برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی را انجام داده اند؟ چرا اقدامی در این قضیه صورت نگرفته است؟

*رفع حصر وظیفه شورای عالی امنیت ملی است 

-در فضای مجازی مباحثی در مرود رفع حصر انجام می شود آیا در مجلس یازدهم به این موضوع هم پرداخته خواهد شد یا نه؟

موضوع رفع حصر وظیفه شورای عالی امنیت ملی است و تصمیم نهایی با آنهاست؛ اگر شخص آقای رییس جمهور نظری دارند باید در این شورا ارائه دهد که در نهایت باید به تصویب مقام معظم رهبری برسد.


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام