پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری
«باج گیری هسته ای» متوجه کسانی است که برجام را به گروگان گرفته اند
«باج گیری هسته ای» متوجه کسانی است که برجام را به گروگان گرفته اند

نماینده مردم اراک درمجلس،گفت: پمپئو ما را به "باج‌خواهی هسته ای" متهم می کند در حالی که آن را کسانی انجام می‌دهند که زیر تعهدات خود در برجام زده و به هیچ صورت و شکل توافق بین‌المللی پایبند نیستند.

محمد حسن آصفری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به ادعای پمپئو در واکنش به غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم در ایران،گفت:غنی سازی 20 درصد برای مصارف صلح آمیز حق ایران است ؛شورای حکام و سازمان ملل نیز در جریان این اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند و غربی ها نمی توانند این حق را نادیده بگیرند.

 وی با اشاره به ادعای" پمپئو"  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و نسبت "باج گیری هسته ای " به اقدام جمهوری اسلامی برای ادامه غنی سازی 20 درصدی ،اظهار کرد: "باج گیری" را کسانی می‌کنند که برجام را به گروگان گرفته و از برجام ۲و ۳ سخن می گویند که تا برجام پلاس  را درنظر نگیرید؛ما حاضر نیستیم که به تعهدات خودمان در برجام عمل کنیم.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد:باج‌خواهی را کسانی انجام می‌دهند که زیرتعهدات خودشان در برجام زدند و برجام را کنار گذاشتند؛ دبه کردن را کسانی انجام دادند که به هیچ صورت و شکل توافق بین‌المللی پایبند نیستند. 

این نماینده مردم درمجلس یازدهم با اشاره به  آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی  در تأسیسات فردو ،اظهارکرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای تولید ۲۰ درصد به جهت این است که غربی ها به تعهدات خودشان عمل نکردند،ما در فردو  نیاز به سوخت ۲۰ درصدی داریم و قرار براین بوده است که آن را از طریق برجام در اختیار جمهوری اسلامی ایران بگذارند.

آصفری با بیان اینکه نمی توانیم بیش از این منتظر غربی‌ها بمانیم تا آنها بخواهند تامین سوخت را برای ما انجام دهند،تاکید کرد: اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند؛ما هم در موضوع ۲۰% تعجیل نمی‌کردیم ؛لذا امروز این غربی ها هستند که باید پاسخگوی این بی تعهدی خودشان نسبت به برجام باشند.

وی ادامه داد: اروپایی ها قرار بود که بعد از ۷ سال که از برجام گذشته است؛نسبت به برداشتن تحریم ها و رفع تحریم‌ها اقدام کنند؛تحریم ها را که برنداشتند هیچ ؛بلکه تحریم های جدیدتری را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند که نشان از باج خواهی آنها است.

عضوکمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه غربی ها باید پاسخگوی  بی تعهدی خود باشند، مطرح کرد: کشورهای اروپایی چندین بار در طول این ۷ سال که از قرارداد برجام گذشته است؛به صراحت اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران در موضوعات دیگر مانند مذاکرات موشکی،مجدداً باید با آنها مذاکره کند و ما بارها اعلام کرده ایم که تا زمانی که آنها به تعهدات خود در موضوع برجام عمل نکردند؛ لزومی ندارد که ما بخواهیم با آنها مذاکره ای را در موضوعات برجام و مسائلی از این دست داشته باشیم.

آصفری در ادامه افزود: ما به توافق NPT عمل کرده ایم و هیچ گونه اقدامی خلاف آن انجام نداده ایم که بخواهیم پشیمان باشیم.در این موضوع این غربی ها هستند که باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه به غربی‌ها امیدوار نیستیم ،مطرح کرد: مطمئنا اقدام راهبردی مجلس تا حدی پاسخگوی اروپا خواهد بود و اگر ظرف دوماه زمانی که برای آنها گذاشتیم به برجام برنگردند و تحریم‌ها را برندارند؛مطمئنا اقدامات جمهوری اسلامی آنها را مجبور خواهد کرد به تعهدات خود عمل کرده و به برجام بازگردند. 

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص آغاز غنی‌سازی 20درصدی در تأسیسات فردو، در پیامی توئیتری نوشت: «ما بر اساس مصوبه پارلمانمان، غنی‌سازی 20درصدی را از سر گرفتیم. به‌نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است. اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند 36 برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است".

وی در پایان خاطرنشان کرد: تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان، کاملاً بازگشت‌پذیر است.

 


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام