پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش
طرح رتبه بندی فرهنگیان همچنان عملیاتی نشده است/موفقیت کشور مستلزم توجه به زیرساخت‌های آموزشی
طرح رتبه بندی فرهنگیان همچنان عملیاتی نشده است/موفقیت کشور مستلزم توجه به زیرساخت‌های آموزشی

نماینده مردم اراک در مجلس، با انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش و بی توجهی نسبت به وضعیت فرهنگیان، از وزیر آموزش و پرورش خواست تا در مورد دلیل عدم اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان و وجود مشکلاتی در پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدحسن آصفری در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از وزیر آموزش و پرورش پیرامون مشکلات معلمان حق التدریسی و عدم رتبه بندی فرهنگیان، گفت: اگر وزیر آموزش و پرورش به قولی که در کمیسیون داده بود، عمل می کرد، امروز نیاز نبود که در اینجا حضور پیدا کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: مجلس به دنبال مچ گیری نیست و تنها به دنبال حل مشکلات مردم است و این در حالی است که رئیس جمهور موضع گیری می کند تا مجلس را عصبانی کند!

وی تصریح کرد: در هر نظام و کشوری توجه به آموزش و پرورش، موضوع اساسی و مهمی است، ضمن اینکه امروز یک میلیون و 700 هزار فرهنگی مشغول به کار و بازنشسته و بیش از 13 میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد که اگر به درستی به وضعیت آنها توجه نشود، نمی توانیم موفق شویم، چرا که موفقیت هر کشوری مستلزم توجه به زیرساخت های آموزش و پرورش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: چرا امروز باید معلمان برای گرفتن حقوق خود مجبور به تجمع در مقابل مجلس باشند و یا اعتراض و گلایه داشته باشند، آن هم در شرایطی که برخی از معلمان در طول دوران دفاع مقدس در خط مقدم در کنار ما جنگیدند و امروز سرنوشت فرزندانمان را به آنها سپرده ایم، اما آنها در دریافت حقوق خود با مشکل جدی مواجهند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرح رتبه بندی فرهنگیان که قرار بود عملیاتی شود، نه تنها اجرا نشد، بلکه اعتراضات معلمان در دریافت حقوقشان را نیز به همراه داشته است، اما سوال اینجاست که چرا معلمی که 3 سال به صورت حق التدریس فعالیت داشته، هنوز نمی تواند حقوق خود را دریافت کند.

آصفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات فرهنگیان در تامین اجاره مسکن و هزینه ازدواج فرزندان و مایحتاج زندگی یادآور شد: قرار بر این شده بود که رتبه بندی حقوق معلمان براساس رتبه هایی همچون مقدماتی، ارشد، زبده و عالی صورت بگیرد، کما اینکه معلمی که در یک روستای دورافتاده تدریس می کند، حداکثر 2 میلیون حقوق دریافت کرده و یک معلم با رتبه عالی 7 میلیون دریافتی داشته که تنها 2 میلیون از آن را بابت اقساط پرداخت می کند، آنها چطور می توانند امورات زندگی را بگذرانند و ما چطور می توانیم از آنها توقع داشته باشیم که برای مطالعه وقت بگذارند تا بتوانند دانش آموزان را به خوبی تربیت کنند، آن هم در شرایطی که معلمان مجبورند شغل دومی داشته باشند.

وی تاکید کرد: پرداخت همین مبالغ نیز با وعده یک ماه دیگر انجام می شود و این در حالی است که ما با کمبود 200 هزار معلم در سال 1400 مواجهیم و اینجا این سوال مطرح است که چرا ما از ظرفیت معلمان پیش دبستانی، نهضتی، حق التدریسی و برون سپاری که برای کسب تجربه وقت گذاشته اند، به خوبی استفاده نکرده و حقوق و اضافه کار آنها را به موقع پرداخت نمی کنیم؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: سرایداران مدارس فعال در آموزش و پرورش نیز در نهایت 3 میلیون تومان دریافت می کنند، بنابراین چطور می توان انتظار داشت که فضای مدرسه را به خوبی آماده کنند؟ بنابراین براساس آنچه نماینده باغملک نیز بدان اشاره کرده بود؛ این وضعیت باعث می شود که مدارس فاقد سرایدار باشند و اموال آنها به سرقت برود.

آصفری با استناد به اصل 30 قانون اساسی که بر ضرورت آموزش رایگان در کشور تاکید دارد و گفت: امروز چرا معلمان ترجیح می دهند که در مدارس غیرانتفاعی تدریس کنند، هر چند این موضوع همه گیر نیست، اما به طور قطع وضعیت دریافتی حقوق معلمان در مدارس دولتی به این وضعیت منتهی شده، بنابراین شما نباید توقع داشته باشید که خروجی مثبت آموزش و پرورش تنها منحصر به ژن های خوب نباشد که با بهره مندی از پول مدرک دریافت کرده و وارد دانشگاه می شوند، کما اینکه اگر قبولی رتبه های برتر دانشگاه ها را با سال های گذشته مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که هر سال درصد بالایی از ژن های خوب که در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کرده اند، این رتبه ها را کسب می کنند، اما روستاییان که پول ندارند و معلمان مدارس آنها نیز از دریافتی خوبی برخوردار نیستند، از این امتیاز بی بهره اند و این در تضاد با عدالت است، بنابراین اگر حقوق و مزایای معلمان به موقع پرداخت شود، مطمئناً از فعالیت در مدارس دولتی استقبال می کنند.

وی با یادآوری اینکه مهمترین دغدغه اکثر نمایندگان مجلس عدم توجه به وضعیت آموزش و پرورش شده است، گفت:  ما از این همه وعده و وعید و تبعیض در حوزه آموزش و پرورش خسته شده ایم، ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش بخشنامه تعارض منافع را صادر کرده است، اما آیا این مهم اجرا می شود؟ ضمن اینکه تعارض منافع در جایی که یک معلم همزمان رئیس ناحیه، مدیر مدرسه غیرانتفاعی و مسئول موسسه آموزشی باشد یا معلمی که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده است، چطور معنا می شود و چه انتظاری از کیفیت فعالیت های آنها داریم؟

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: معلمان باید تاثیر این صندوق را در سفره خود ببینند، ضمن اینکه این حق را دارند که سوال کنند در ازای مبالغی که در طول 25 سال خدمت خود به این صندوق پرداخته اند، در ازای آن چه خدماتی دریافت کرده اند؟

آصفری افزود: هنوز تعدادی از معلمان قراردادی و حق التدریسی تبدیل وضعیت نکنند، بنابراین وقتی برای آنها امنیت شغلی و پشتوانه وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت که برای فعالیت در مدارس وقت بگذارند و این در حالی است که بسیاری از معلمان با همین شرایط شغلی، ایثارگرانه پای کار مانده اند، ضمن اینکه سرایداران نیز از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

وی با انتقاد از عدم توجه آموزش و پرورش به وعده هایی که درخصوص بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان داده شده است، خطاب به وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: آقای الهیار ترکمن در تاریخ 18 تیر 1398 گفته بود که پرداختی حق التدریسی ها به روز می شود، اما بعد از گذشت یک سال هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، آن هم در شرایطی که زیربنای توسعه و پیشرفت هر کشوری آموزش و پرورش است و موفقیت هر کشور در گرو توجه این بخش است.

آصفری تصریح کرد: وضعیت حق التدریس برگزاری امتحانات نیز قصه مفصلی دارد، ضمن اینکه گزارش شده که در برخی مناطق به دلیل کمبود منابع از دانش آموزان خواسته اند تا برگه امتحانی به همراه بیاورند، این در حالی است که در گذشته هزینه بخشی از نیازمندی های مدارس نیز پرداخت می شد.

وی افزود: البته ما تنها از وزارت آموزش و پرورش انتظار نداریم، بلکه کل دولت باید به موضوع آموزش و پرورش توجه کند، در حالی که استقبالاز مدارس دولتی کم شده است، سهم 98 درصد هزینه پرسنلی که از بودجه کل، از آن گرفته شده است، بنابراین چه میزان اعتبارات برای سایر بخش های آموزش و پرورش باقی می ماند؟ علیهذا این موضوعات به کاهش استقبال برای فعالیت در مدارس دولتی منتهی می شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یادآور شد: وقتی معلم رزمنده ای با سابقه 28 سال فعالیت در آموزش و پرورش از مدیریت خلع می شود، بیانگر وجود نگاه سیاسی در برخی مدارس و مجموعه های آموزش و پرورش است.

وی گفت: مردم از شعار و وعده در حوزه آموزش و پرورش خسته شده اند، ضمن اینکه نمی توان سر معلمان را کلاه گذاشت و با ایشالله و ماشالله و ختم "امن یجیب" سخن گفت، بلکه باید حرکت کرد ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش باید در جلسه هیات دولت این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به وضعیت معلمان اعتراض کند.

آصفری تاکید کرد: اگر رئیس جمهور که از نحوه نظارت مجلس انتقاد می کند، نمی تواند بر رفتار خود نظارت کند، مجلس ناچار به ورود به این موضوع می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان از وزیر آموزش و پرورش خواست تا زمانی را برای پرداخت حق الزحمه تدریس معلمان به ویژه دراین شرایط که به دلیل شیوع کرونا برای اتصال به شبکه شاد با مشکلاتی مواجهند، تعیین کند./


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام