پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری:
سنوات صندوق بیمه روستایی پاسخگوی زندگی روستاییان نیست
سنوات صندوق بیمه روستایی پاسخگوی زندگی روستاییان نیست

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: سنوات صندوق بیمه روستایی پاسخگوی زندگی روستاییان نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدحسن آصفری در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی با اشاره به آمارهای موجود در حوزه اشتغال اظهار داشت: نباید به آمارها دلخوش بود چراکه آماری که دوستان ارائه دادند با مراجعات به دفاتر ما کاملا متناقض است که من خواهش می‌کنم یک نفر ایام هفته به دفاتر نمایندگان بیاید و در آنجا مستقر شود که خواهد دید وضعیت بیکاری چقدر بد است.

وی افزود: بخشی از این آماری که معاون کار براساس سامانه رصد داد، مربوط به افرادی است که جایی کار می کردند و حالا یا اخراج شدند یا تعدیل نیرو داشتند و سرکار نرفته و بعد از مدتی دوباره جای دیگر مشغول به کار می‌شود و این دوبار در آمار لحاظ می شود یعنی یک بار وقتی که شاغل بود و اخراج شد و بار دیگر که جای دیگر مشغول به کار شد.

آصفری تصریح کرد: آذرآب یا هپکو 2700 نفر، 4هزار نفر نیروی کار داشتند و الان وضعیت چطور است؟ بخشی از این وضعیت حاکم ناشی از مدیریت غلط و ناکارآمدی دولت گذشته است بنابراین اجازه ندهید شما را گرفتار این آمار بازی ها کنند آمار باید واقعی باشد، الان ما در اراک بحران و مشکل جدی نیروی کار بیکار داریم، مراجعات بسیار زیادی درباره اشتغال داریم و من خواهش می‌کنم اجازه ندهید شما را مثل گذشتگان پشت این کارتابل‌های آماری که واقعا برخی از این آمارها غیر از اینکه گول زدن خودمان است، هیچ چیز دیگری نیست گرفتار کنند.

وی عنوان کرد: واقعیت زمانی است که آمار صحیح داشته باشیم مثل ساوه که واقعا دیگر مشکل بیکاری ندارد، ولی اراک، خنداب، کمیجان مشکل جدی کار دارد که نیاز توجه جدی و کار ویژه دارد و پرداخت تسهیلات با توجه به نرخ تورم نمی‌تواند واحد‌های زیادی را در برگیرد باید دید در حوزه اشتغالزایی به چه میزان عملکرد مثبت داشته ایم. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ادامه داد: موضوع دیگر در خصوص بازنشستگان است چراکه بیش از 800 هزار نفر از جمعیت کشور، بازنشستگانی هستند که حالا یا  سنواتشان کم بوده یا سایر مشکلات زیر 3_4میلیون تومان مقرری دریافت می‌کنند و با این شرایط واقعا مشکل جدی دارند یا افزایش 21 درصدی که قرار بود انجام شود که البته ابتدا قرار بود 47 درصد افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد.

آصفری افزود: صندوق بیمه روستایی با این سنواتی که با ارقامی مثل 800 هزار یا یک میلیون تومان پرداخت می‌کنند، نمی‌تواند معیشت و مشکل مردم را حل کند و با این نرخ تورم روستاییان ما بتوانند با این رقم یک ماه گذران زندگی داشته باشند. 

وی عنوان کرد: بحث دیگر درباره فنی و حرفه ای هست، من هفته گذشته بدون اطلاع قبلی از مجموعه فنی و حرفه‌ای بازدیدی داشتم، تشکر می‌کنم ولی مشکل اصلی مراکز ما تجهیزات و دستگاه های به روز و مدرن است، کامپیوترهای قدیمی و ماشین آلات مستهلک واقعا دیگر کاربرد ندارد و این نیاز به توجه دارد چراکه اگر می‌خواهیم نیروی کاری کارآفرین، ماهر و فناور داشته باشیم نیاز به امکانات است که خواهش من این است خروجی سفر شما در کنار سایر ثمرات مثبتی که خواهد داشت یک بخشی تأمین امکانات و تجهیزات برای مجموعه فنی و حرفه ای باشد. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به مسئله مسکن کارگری گفت: شما یک توافق و تفاهمی با وزیر راه و شهرسازی داشتید درباره مسکن کارگری که ما مشکل زمین نداریم و خیلی از این کارخانه‌ها خودشان زمین هم دارند، 11 هزار نفر برای مسکن کارگری ثبت نام کرده و کارهایشان انجام شده ولی متاسفانه ابن تفاهم نامه تاکنون صرفا روی کاغذ بوده و هیچ حرکت مثبتی در جهت تحقق آن صورت نگرفته است. 

وی افزود: یک در خواستی را ما دو سال پیش داشتیم یک ساختمانی را کانون بازنشستگان با پول خودشان ایجاد کردند یک دستوری را وزیر وقت تعاون داد که 1.5 میلیارد تومان به این‌ها کمک شود اما با رفتن وزیر سابق این اتفاق رخ نداد و این ساختمان در حال حاضر نیمه‌کاره است که خواهش می‌کنم شما هم پیرو دستور قبلی در این زمینه مساعدت داشته باشید.

آصفری بیان کرد: سولفات سدیم اراک، معدنی است که در خاورمیانه تک است به طوری که سالیانه 300_400 تن سولفات سدیم اینجا تولید می شود و به سراسر خاورمیانه توزیع می شود ولی خروجی آن چه بوده؟ تاکنون هیچ کدام از تعهدات و وظایف اجتماعی خود را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام نداده حتی حساب این واحد تولیدی را به زحمت توانستیم از گرمسار به اراک منتقل کنیم، این درحالیست که می‌توان تولیدات محصولات آن از استخراجات این کارخانه را در کنار این معدن احداث کرد تا اشتغالزایی برای مردم همین شهر داشته باشیم هم درآمدزایی برای استان داشته باشد .

وی عنوان کرد: درباره شرایط معلولین نیاز به توجه داریم با مصوبه مجلس و پیگیری دولت، مقرری محدودی برای معلولین شدید در نظر گرفته شد ولی ما چندبن خانوار دو معلوله داریم که مشکل جدی در زمینه مسکن دارند و این تفاهمی که بین شما و سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن بوده هنوز در اراک عملیاتی نشده که تأمین مسکن معلولین را بتواند جبران کند و مشکل این عزیزان را حل کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: الان واقعا بعضی از کارخانه های ما نیاز به حمایت جدی دارند، من در شورای گفت‌وگو که حضور پیدا می کنم دغدغه های جدی مطرح می شود که نیاز هست توجه به ویژه شود به ویژه در حوزه تسهیلات بانکی، امروز اگر با برخی کارخانه‌های ما یک همراهی شود مطمئنا می تواند هم مشکل اشتغال خودشان را حل کنند و درآمد زایی داشته باشند و هم می توانند مشکل بیکاری استان و شهرستان را حل کنند.

گلایه‌های نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان از وضعیت واحدهای تعطیل منطقه

"ولی‌الله بیاتی" نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت پیشرفت استان مرکزی اظهار داشت: هر سه ماه یکبار باید گزارشات پیشرفت استان را به مجلس ارایه دهند. بنابراین از دبیر محترم این کارگروه تقاضا دارم به صورت منظم گزارش ها را ارایه دهند و گزارش 1401 هم که فرمودند در اختیار ما قرار دهند ما در جریان آن قرار بگیریم برای دفاع از این کارگروه و پیگیری مباحثی که به مجلس مربوط می شود یا اصلاحاتی که نیاز است در بودجه صورت گیرد. 

وی افزود: ما در حوزه انتخابیه خودمان شاهد هستیم  وام‌های تکلیفی هم بانک‌ها نمی دهند ،حالا برخی آمارهای 103 درصد و بیشتر من بعید می دانم که از پرداخت وام‌ها داده می‌شود بعید می‌دانم، این ها را خود کارگروه باید ساز و کاری داشته باشد و راستی‌آزمایی کند تا فقط در قالب آمار نباشد و واقعا ببینیم بانک‌ها اولا سرعت عملشان چقدر است، چون بعد از معرفی به بانک تا آن فرآیند را انجام دهد 6 ماه طول می کشد، که عملا اگر بخواهد یک رقمی تسهیلات بدهد ارزش پول کاسته می‌شود بنابراین خواشم این است حتما یک گروهی این مسأله را راستی آزمایی کنند و همان جور که آمار می دهیم واقعیت ها را هم کنارش ببینیم. 

بیاتی بیان کرد: رقم های تخصیصی به شهرستان ها هم واقعا کم است به طوری که در جلسه گفتند تفرش اول شده اما رقم آن را که ما نگاه کردیم خیلی ناچیز بود و رقم ها آنقدر پایین است که مثل حقوق های حداقلی چند روز اول هزینه می شود، درست است شاخص شاید جمعیت باشد اما توجه داشته باشیم که با این رویکردها همچنان شهرهای ضعیف، ضعیف باقی نمانند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس ادامه داد: اشتغال اگر ایجاد نشود تسهیلات ندهیم از روستا به شهر و از شهرها به مرکز استان مهاجرت می کنند که حداقلش این است که یک شهرک صنعتی فراهان داریم که بخشی از آن تعطیل است، در تفرش و آشتیان هم وضع همین گونه است و تا به حال کسی نیامده بگوید برویم ببینیم چرا این واحدها تعطیل است، چه مشکلی دارد، یا یک مجتمع دامداری 120 واحدی در تلخاب داریم که 100 واحد آن تعطیل است که این ها را بیاییم راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: کسی تا به حال مراجعه نکرده و اگر کاری شده صرفا در مرکز استان بوده پس خواهش می کنیم به شهرستان ها توجه شود، اینکه ما بخواهیم مجوز صادر کنیم و وام بدهیم که طرف جایی را بسازد درست نیست، تصور کنید الان این واحدها احداث شده، بیاییم کمک کنیم هم اشتغال ایجاد شود هم رونق تولید داشته باشد و هم فرمایشات مقام معظم رهبری در این راستا محقق شود، ما شهرک صنعتی خنجین را آب و برق و گاز بردیم، اگر یک تسهیلاتی را بگذاریم اشتغال ایجاد می شود و آن منطقه خیلی می تواند در زمینه گردش اقتصادی و اشتغال موفق باشد. 

بیاتیان عنوان کرد: ما تا زمانی که اراده جدی برای جذب سرمایه گذار نداشته باشیم مشکلات را داریم، بنده پیشنهاد دادم و الان هم تکرار می کنم ما باید در فرمانداری‌ها ستاد جذب سرمایه‌گذار و حمایت از سرمایه‌گذار داشته باشیم، یک سرمایه‌گذار در فرایند اداری قرار می گیرد و پشت درب اتاق یک رئیس منتظر می ماند یا با افرادی مواجه می شود که پاسخگو نیستند، پس همه چیز را رها می کند و می رود در صورتی که ما می توانیم بخشی از این فرآیند ها را تسریع و تسهیل کنیم یا خودمان انجام بدهیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس خاطرنشان کرد: در فراهان و آشتیان هنوز مردم کشاورزی صد سال پیش را دنبال می‌کنند. هم نیروی انسانی در آن جا هدر می رود، هم منابع آبی اما هیچ برنامه ای نداریم، امیدواریم با تشکیل مداوم این کارگروه و پیگیری امورات مربوط به اشتغال و سرمایه گذاری بتوانیم انشالله منطقه را به جایی برسانیم که شغل برای مردم ایجاد کنیم، چون شغل نباشد خانواده نیست، خانواده هم که نباشد شما می بینید که چه شرایطی در جامعه ایجاد می شود و امید که بتوانیم در این زمینه گام های موثری برداریم.

 

 

 

 

 


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام