پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری

پایگاه اطلاع رسانی محمدحسن آصفری
آصفری
اعضای ستاد اربعین به جای مدیریت، مصاحبه و سخنرانی می‌کردند/ نابسامانی مراسم اربعین قابل پیگیری است
اعضای ستاد اربعین به جای مدیریت، مصاحبه و سخنرانی می‌کردند/ نابسامانی مراسم اربعین قابل پیگیری است

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ،می‌گوید: مسئولان مربوطه باید جوابگو باشند که چرا شرایط نابسامان مراسم پیاده‌روی اربعین ایجاد شده و چه اتفاقی افتاده و این مسائل قابل پیگیری است و اگر کسی مقصر باشد باید با او برخورد شود.

قبل از شروع رسمی مراسم پیاده‌روی اربعین، مسئولان تخمین زده بودند که امسال پنج میلیون نفر از مردم کشورمان به این سفر بروند، اما حدود یک هفته به اربعین مانده ناگهان خبر‌های ناخوشایندی از مرز‌ها به گوش رسید و عدم‌برنامه‌ریزی در سفر زائران و خبر بسته و باز شدن برخی از مرز‌های زمینی کشور باعث هجوم عده زیادی به مرز مهران شد و شرایط مرز و زائران بحرانی شد و عده بی‌شماری دچار گرمازدگی شدند. مشکلات دیگری باعث شد در نهایت ستاد اربعین، مرز‌ها را برای چند روز ببندند و مشتاقان بسیاری از زیارت بازماندند. محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس درباره این سوءمدیریت با رویداد۲۴  گفت‌وگو کرده است.

او می‌گوید: قبل از شروع مراسم پیاده‌روی اربعین، مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با مسئولان ستاد اربعین، وزارت راه، بهداشت و درمان، سازمان حج و زیارت، پلیس راهور و مسئولان زیربط برگزار کرد و پیش‌بینی ستاد اربعین این بود که امسال پنج میلیون زائر به مراسم پیاده‌روی اربعین می‌روند. اما سوال اینجاست با وجود برآوردی که داشتند چرا این همه ناهماهنگی در این موضوع به وجود آمد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این درست نیست که طرف عراقی را مقصر این ناهماهنگی‌ها بدانیم، هرچند قدری از این بی‌نظمی‌ها به دلیل عملکرد عراقی‌ها است. اما آنچه در این میان مطرح می‌شود این است که مسئولان ما چه رایزنی‌ها و اقداماتی برای مرز‌ها با مسئولان عراقی داشته‌اند.

نماینده اراک می‌گوید: در رایزنی‌ها باید درباره فراهم بودن خدمات بهداشتی، زیرساخت‌ها و امکاناتی که عراقی‌ها در اختیار زائرین قرار می‌دهند گفتگو می‌شد. نکته دیگر اینکه متاسفانه مردم شاهد قیمت‌های چندبرابری نرخ‌های مصوب حمل و نقل عمومی بودند که مقصر اصلی، مسئولان خود ما هستند.

آصفری می‌گوید: مسئولان ما باید قبل از شروع مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی با طرف عراقی در خصوص ورود اتوبوس‌های ایرانی به نجف رایزنی می‌کردند. بسیاری از مردمی که به این سفر می‌روند از اقشار کم‌درآمد هستند که با کمترین هزینه راهی عراق می‌شوند، نه اینکه به این صورت باشد که اجازه بگیرند چند اتوبوس تا یکی از شهر‌های مرزی عراق بروند و از آن‌جا زائران با قیمت‌های سرسام‌آور راهی نجف شوند.

وی با تاکید بر اینکه نبایستی به سادگی از کنار این بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی‌ها گذشت، تصریح کرد: ناهماهنگی‌ها تا حدی بوده که مردم در سفر‌های داخلی مثل مشهد هم دچار مشکل شدند. از سنوات گذشته شاهد بودیم شهرداری‌ها را برای حمل و نقل و مسائل دیگر به خط می‌کردند، اما متاسفانه امسال خوب عمل نشده و دائم با مصاحبه کردن این روز‌ها را گذرانده‌اند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید: صدا و سیما و رادیو اربعین به طور مداوم مردم را تشویق می‌کند که به این سفر بروند، اما با چه زیرساختی؟ این یعنی صدا و سیما هم در این قضیه مقصر است، چراکه کافی است مردم ۲۰ دقیقه این برنامه‌ها را گوش فرا دهند تا کوله خود را ببنند و راهی شوند و از آن طرف با مشکل مواجه می‌شوند.

آصفری می‌گوید: با تمام این اوضاع، مسئولان مربوطه باید جوابگو باشند که چرا این شرایط ایجاد شده و چه اتفاقی افتاده و این مسائل قابل پیگیری است و اگر کسی مقصر باشد باید با او برخورد شود. فرد خاصی را نمی‌شود مقصر دانست، اما ستاد اربعین مقصر اصلی و جدی این رویداد است که کار آن‌ها مصاحبه و سخنرانی کردن شده است و تدابیری که باید انجام می‌شده، انجام نشده است.


اشتراک گذاری خبر: گوگل پلاس توئیتر واتساپ تلگرام